Thursday, July 21, 2016

visit my students' houses

First Day visiting my students' houses
          Yesterday, I visited my students' houses all by myself, as it was a part of a student project. I had to go to students' houses in order to truly find out the students' information in school and same about their families.
           I divided the students' houses into two zones, the first, the north road and the second, the south road. At the first zone, there are 8 students and  6 students at the second zone.  Yesterday I visited houses starting from the north road, Nong Fa, and I spoke with the parents of the student who stayed in the first house nearest the north road.  I sat and spoke with the parents and we had a conversation about the students, including  how to learn, and about their life in the family. We have continued doing this with other houses until my students and I have visited all of them.  While we went to the other student houses, we took photos, shared the ideas about students and their friends,  and visited the interesting places in the village.  I was very impressed about the local people's wisdom, as they built interesting places together by themselves, conserved the culture and all the best things in their village.
          It makes me very happy to find out about the students' real home situation and to take care of them. Yesterday I found out the parents' needs while visiting their houses, so I now can use that information to improve on student's problems and help with their development.
Patcharin  Kan,




         ช่วงฤดูกาลนี้ หลายโรงเรียนมีระบบติดตามนักเรียน โดยจัดทำโครงการระบบดูแลช่วยเหลือนักเรียน เพื่อให้ครูที่ปรึกษารู้และเข้าใจ เข้าถึงนักเรียน ทั้งในโรงเรียน สภาพความเป็นอยู่ในบ้าน ครอบครัวของนักเรียน รวมทั้งสภาพสิ่งแวดล้อมของนักเรียน
          ดิฉันแบ่งโซนการเยี่ยมบ้านนักเรียน เป็น 2 โซน  โซนแรกคือสายเหนือ  มีนักเรียน  จำนวน 8 คน และอีกโซนคือสายใต้ มีจำนวน 6 คน  วันนี้เราเริ่มจากสายเหนือ  บ้านน้องฟ้าคือเป้าหมายแรก ได้พบปะพูดคุยกับผู้ปกครองนักเรียน ได้แลกเปลี่ยนเรียนรู้ความเป็นอยู่ ข้อมูลพื้นฐานของนักเรียน จากนั้นน้องฟ้าพาไปบ้านคนต่อๆ ไป จนกระทั่งครบทั้ง 8 บ้าน ระหว่างการเดินทาง ทั้งครูและนักเรียนได้คุย แลกเปลี่ยนความคิดเห็น บันทึกภาพ สถานที่ที่น่าสนใจของแต่ละหมู่บ้าน ดิฉันรู้สึกประทับใจ ภูมิปัญญาชาวบ้าน ภูมิปัญญาท้องถิ่น การร่วมมือของชาวบ้านในการดูแล จัดสร้าง ทำให้แต่ละหมู่บ้านมีบรรยากาศน่าอยู่ การอยู่ร่วมกันอย่างพี่น้อง ร่วมกันคิด ร่วมกันทำ ร่วมกันอนุรักษ์
          ความสุขที่หาได้จากสิ่งที่เราทำด้วยความจริงใจ อยากรู้ อยากทำ อยากให้การช่วยเหลือ เป็นความสุขใจที่ประมาณค่าไม่ได้  วันนี้ดิฉันได้รับรู้ถึงความต้องการของผู้ปกครองนักเรียน ได้เห็นสภาพบ้าน สิ่งแวดล้อม ความเป็นอยู่ของนักเรียน เป็นอีกข้อมูลที่ดิฉันจำเป็นต้องนำไปปรับใช้ในการแก้ไขปัญหานักเรียนให้ตรงตามความต้องการของผู้ปกครอง  นักเรียน และชุมชน เพื่อพัฒนา ส่งเสริมให้นักเรียนได้เรียนรู้อย่างเต็มศักยภาพต่อไป

ครูพัชรินทร์  กัน


No comments:

Post a Comment